Program
Inspirationsdagen 100% Verkstad Stockholm 27 september
08.30 Registrering, fika samt mingel bland dagens utställare
09.15 Hej och välkomna - Presentation av dagens moderator samt teamet bakom eventet samt presentation av dagens utställare
09.35 Termisk rusning i elbilsbatterier kan få förödande konsekvenser
Tommy Carnebo
Brandmannen Tommy Carnebo utbildar om riskerna och berättar vad man kan göra för att minimera dem.
10.00 Så kan nyanlända inskolas i verkstaden
Monir Amin Speedy Örebro
Årets Verkstad på Motorgalan 2018 är en verkstad som på sitt geniala sätt skapat en hög lojalitet hos både kunder och personal. Genom att vara banbrytande och engagera sig på ett nytt sätt i sin personal har de skapat en ny trend.
10.25 Så skapar du en lyckad kundresa
Jonny Lindroos, Notifind
Case: Så skapar du en lyckad kundresa.
Ju högre servicegrad för att ta hand om dina kunder -desto bättre resultat kan du förvänta dig. Det handlar om att det ska vara enkelt att boka, personligt bemötande på plats, ge kunden all viktig information som kan behövas och glöm inte bort uppföljningen. Med alla dessa delar på plats skapar man en kundresa som är trygg, serviceminded och visar att man är "på tå" för kunden.
10.50 Nätverkspaus
11.20 Verkstadsjuridik i verkligheten
Ulf Stefansson, jurist, SFVF
Om hur det kan gå till när en verkstad hamnar i kläm mellan kunden och Allmänna Reklamationsnämnden.
11.45 Hur går det med Godkänd Bilverkstad
Bo Ericsson, VD, SFVF
Efter flera år av diskussioner har branschen enats om Godkänd Bilverkstad (GBV) som ska öka tryggheten för bilkunderna. Nu är GBV igång men hur går det med att ansluta verkstäderna?
12.00 Nätverkslunch
13.10 Framtidens verkstadsinformation med POC
Alexander Westerling, Hawco
POC, Proof Of Concept är konceptvalidering och en pilot körs nu på Subaru Center i två delar:
Teknisk: Kameran/sensorn har egen mjukvara som validerar/texttolkar registreringsnummer.
Innehåll: Här finns en mängd användningsområden för verkstaden: Kombination av olika datakällor: DMS-data (vad för slags arbete har utförts på bilen?), data från bilregistret, data från servicebeteende m.m.
13.35 AC-gaser en hållbarhetsfråga alternativ klimatfråga
Malin Möller, Autoexperten
Lagstiftning i alla ära men varför är det så många regler kring AC-gaser?
Det är krav på utbildning, certifikat, rapporter, utrustning mm.
Att hantera dessa gaser på rätt sätt är mer än att följa lagen, det är en av de viktigaste klimatfrågorna på en verkstad.
14.00 Har du glömt personalliggaren? Det kan bli dyrt.
Conny Svensson, Riksskatteverket.
Skatteverket kollar och utdelar dryga böter. Nu kommer samordnade myndigheter bland annat Gränspolisen också att intensifiera jakten på svarta verkstäder och olaglig arbetskraft.
14.25 Nätverkspaus
14.55 En expert på bilelektronik berättar hur han jobbar
Remigijus Jucas Bestronic
Kabelbrott, kortslutningar, felaktiga reparationer. Kunderna är såväl försäkringsbolag som märkedverkstäder. På Bestronic utanför Uppsala lagar man elfelen som få andra verkstäder idag tar sig an. En verkstad som har nischat in sig på ett område där efterfrågan inte tycks veta några gränser.
15.20 Nu kan verkstäderna börja jobba med digital servicebok
Michael Bergvall, Digitalservicebok.se
Under 2020 träder nya EU-regler i kraft som ska säkerställa datatillgänglighet för samtliga verkstäder att kunna registrera service online hos biltillverkaren. Det innebär att allt fler biltillverkare kommer att gå över till digital servicebok. Michael Bergvall reder ut vad det betyder för verkstäderna.
15.45 Summering och avslutning